3 december

"Vid renoveringen  av Jukkasjärvi kyrka år 1907 fann man under kyrkgolvet ett antal likkistor. Den första kistan man hittade - den stod i nordvästra delen av koret - innehöll liket av en ung men fullvuxen kvinna i fullständigt bevarad ljus 1700-talsdräkt. Liket var väl bibehållet, med utantag för att den vänstra sidan av ansiktet blivit bortfrätt, troligen av vatten som sipprat ned genom golvet.  Huvudhår, ögonbryn och ögonfransar var väl bibehållna och av mörkbrun färg. Denna kvinna har kommit att bli känd som "bruden under kyrkgolvet". (Jukka boken, s.41)


(detta är en målad bild av "bruden" under kyrkgolvet från boken)

Tydligen enligt min far och som man också kan läsa längre fram i boken är det troligt men inte helt säkert att kvinnan som hittats är min morfars morfars morfars mor eller något i den stilen? Man har inte kunnat visa det med säkerhet men hennes dödsdatum, plats och ålder passar mycket bra och ingen annan passar så speciellt bra in, så who knows? hur som helst så släktforskar min far en del just detta läste jag i någon bok han har om Jukkasjärvi. Det var ju faktiskt lite spännande att läsa om det, speciellt när det fanns bilder på en "mumie" som jag kanske till och med mest troligen är släkt med. 

Idag har jag varit i skolan och återigen haft en fantastiskt tråkig föreläsning. Jag undrar lite hur jag ska finna motivation att komma tillbaks till skolan efter all ledighet och resande om detta är det sista jag gör, måste sannerligen påminna mig själv om hur det normalt sett är att gå lärarutbildningen annars hade jag gett upp sedan länge. Jag hade uppgifter att göra till ett seminarium och Andreas fick hjälpa mig med prick ALLA uppgifter för jag fattade inget. På förra redovisningen verkade det flesta ha tagit hjälp av en pojkvän/far eller manlig kamrat med ingenjörsutbildning/dylikt. Otroligt att det ska behövas.. jag vill kräkas när jag tänker på hur trist det är.
Istället bloggar jag som aldrig förr. För att slippa kräkas i någon tråkig bok.







Kommentarer
Postat av: Tina :)

woooho : ))) bra skrivet =)

2009-12-03 @ 13:20:54
URL: http://tinoolino.blogg.se/
Postat av: Anonym

Skönt att jag inte missat något alltför viktig gällande lektionerna då;b. Idag är min första feberfria dag, så jag är på bättringsvägen! :)Hoppas att allt är bra med er, så får vi ta våra fredagsplaner så snart som möjligt :)Kramar

2009-12-03 @ 16:32:50
Postat av: Emma

det var jag som skrev ;)

2009-12-03 @ 16:33:36
URL: http://emmawikberg.blogg.se/
Postat av: åsa

vaa? nä elin. vad diskriminerande du är "På förra redovisningen verkade det flesta ha tagit hjälp av en pojkvän/far eller manlig kamrat med ingenjörsutbildning/dylikt" kvinnliga ingenjörer då? känner folk inga såna?

2009-12-03 @ 20:40:51
Postat av: Elin

det är väl inte mitt fel att tjejerna i min klass till största del frågat sin sambo eller fader som oftast var män ;) det har nog mer att göra med annat.. min mor har inte läst matte sedan nian så jag kunde inte kvotera in någon kvinnlig medhjälpare just då ;P

2009-12-03 @ 21:26:25
URL: http://detarelins.blogg.se/
Postat av: åsa

skojja bara:) tycker att du ska fråga mig nästa gång;)

2009-12-06 @ 23:07:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0