Hanoi city tour

Hej alla glada!
Idag har vi vaknat ratt tidigt och kring halv nio kom en buss och hamtade upp oss.
Vi har varit pa Hanoi city tour, en guidad turist tur runt pa olika platser i Hanoi.
Det var en liten buss med ett gang alerta och trevliga aldre turister och vi!
Sa dagen har i spenderat med 50 plusare men det gjorde absolut inget..
Tva kanadensiska tanter och en japansk tant var riktigt coola.
Roligt att lara kanna lite olika folk!

Vi borjade med att besoka Hanois aldsta pagoda, ett tempel typ.
Mycket fint och mycket folk.






Efter pagodan besokte vi Ho Chi Minhs mausoleum. Byggnaden pa bilden ovan det vill saga.
Det var en ytterst underlig upplevelse pa manga satt. Det var som nagot man aldrig varit med om forut.
Vi fick taga in tva och tva mot byggnaden, jag och Andreas gick forst. Vakter stod over allt och pekade hoger vanster eller stopp. De ledde oss in i den enorma byggnaden dar man fick se den dode politiska ledarens kropp bevarad och upplyst i centrum av byggnaden. Det var knapp tyst och kusligt kallt dar inne.
Vi gick pa roda mattor hela vagen och sedan kom vi ut pa andra sidan.
Ho Chin Minh har varit dod sedan 1969 men sag ut att ha dott igar.

Efter mausoleumet besokte vi ett museum om den politiske ledaren. Och aven hans gamla bostader och platser dar han arbetat och verkat.
Andreas utanfor museumet.




Efter museumet besokte vi Hanois aldsta skola for lasning. Vilket mer liknande tempel byggnader och en park.
Det var mycket fint och gammalt. Det fanns massor av fina byggnader och stora skoldpaddor som betydde tur for studenter sedan lange tillbaks. Nedanfor poserar vi framfor en av byggnaderna! ;)



Efter lunch rasten sa besokte vi en mindre by vilket var mer som en forort till Hanoi.
De gjorde massor av fint porslin. Man vill garna kopa med sig men det fattar man ju samtidigt att man inte kan eftersom att vi har mycket tid att bara runt pa var packning och porslin inte ar det lattaste att slappa runt pa!
Nedanfor poserar Ante mellan tva av de storre porslins foremalen :)
Vi fick aven se tillverkning och malning av porslin.



Nu dags att vila, duscha och sedan fara ut och jaga middags mat :D
Hoppas ni har det bra hemma i kylan och med all sno.
Vi saknar er!
Imorgon ska vi pa en tur till Halong bay.
Sa vi skriver nog inte pa minst tva dagar nu!
Ha det underbart..
Kramar
Elin och Andreas

Kommentarer
Postat av: mamma A-L

guuud så fantastiskt. jag vill, jag vill jag vill....det verkar så intressant! jag gillar ju som bekant museeum!!

kan ni inte köpa med en sån där fin vas att ha blommor i ??? Apropå blommor så håller jag troget dina vid liv Elin!

KRAM på er båda!

2010-03-03 @ 12:42:05
Postat av: Pappa Roland

Det ser harligt ut. Mamma yrar... av avundsjuka. Harliga bilder, det skulle varit perfekt for mig att vara dar ni nu ar. Kyla och sno knacker min nacke. Till helgen maste vi till Lovikka och skotta mera sno. Det ska vara 20% mer sno i Lulea an vanligt. Har varit uppe pa taket och skottat, vilket jag inte brukar behova. HMT kanner sig outnyttjad nu nar ni ar Hanoi och Cissi på Kungsgatan. Kram Pappa Roland

2010-03-03 @ 20:09:51
Postat av: Sara

Hej på er! Vad fint ni har det :D Här har det äntligen slutat snöa och det är till och med lite sol. Kom på att nu kan ju inte vi ta våran årliga tur ut till Gråsjälören, hur ska detta gå? ;D Sköt om er, massa kramar!!

2010-03-04 @ 09:04:00
Postat av: pissan

Som vanligt verkar ni ha det hur bra som helst, spännande att vara på olika musseum & så. Härlig bild på ante & vasen, den hade passat jätte bra i mitt vardagsrum (bara tips på inflyttnings present)Idag har jag varit på Ikea & shoppat loss, trött och sliten ska jag sova nu, saknar er!!

2010-03-04 @ 23:25:28
URL: http://ctandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0